dimecres, 4 de desembre del 2013

Competència digital

DESCRIPCIÓ


Els temps canvien. A principis del segle XX, no semblava imprescindible aprendre a escriure a màquina o dominar l'anglès, i avui dia són dos requisits indispensables en qualsevol tipus de feina. Per a ser membres plenament funcionals en aquesta societat del segle XXI, es requereixen uns coneixements bàsics en l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Aquestes competències, que s'inclouen dins les competències bàsiques dels currículums educatius de les diferents etapes, no es limiten únicament a les noves generacions que s'eduquen a les escoles: també afecta a la població adulta, i especialment els mestres, perquè són esl encarregats d'ajudar a adquirir aquestes competències als infants. Aquest procés d'adquisició és el conegut com alfabetisme digital. 
A continuació t'ofereixo, lector, una presentació sobre els documents de referència (elaborats per la UNESCO i l'INSTE) sobre quines haurien de ser las competències TIC en els alumnes i especialment en els docents.



REFLEXIÓ

Les competències digitals són necessàries a tot el món
i van guanyant protagonisme

L'alfabetisme digital és una necessitat contemporània en tota la població, perquè les noves tecnologies són cada cop més habituals i necessàries en tota sèrie de tràmits quotidians (gestió de les comptes bancàries, comunicació amb la feina a través de correu electrònic, recerca d'informació...).

És molt important que, com a mestres, en siguem plenament conscients. Tampoc no es tracta de voler fer totes les lliçons amb l'ajuda dels ordinadors o d'introduir-los a les aules en totes les matèries des de P-3, però sí que ho hem de tenir present en tot moment, en cada planificació d'objectius que fem. 

Però una altra cosa que hem de considerar és que, per assolir plenament aquestes competències, no és suficient amb ser espectadors o consumidors passius de tot allò que la blogosfera educativa ens pot oferir. Un cop adquirim uns coneixements bàsics (que anirem ampliant amb el temps) i utilitzem activament els recursos adequats que considerem, hem de ser capaços de ser generadors de continguts, de la mateixa manera que per a ser curados de continguts no n'hi ha prou amb llegir i desar. 


AMPLIACIÓ

De postres, et vull deixar, lector, amb un episodi del programa de TV3 "Mestres" que tracta sobre la importància de la incorporació de les noves tecnologies a les aules i com cada cop hi són més presents, de la mateixa manera que els mestres necessiten una bona formació per a assolir les competències digitals necessàries.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada