dimecres, 20 de novembre del 2013

Un nou món a descobrir: les PDI i els iPad a les aules

DESCRIPCIÓ

Com a punt i final a la Setmana de pràctica i reflexió educativa (setmana durant la qual els alumnes de primer curs vam poder visitar diferents escoles, acompanyar un alumne de tercer durant dos dies en les seves pràctiques i que també va comptar amb conferències molt interessants per part de mestres com Jaume Cela o dues mestres que practiquen una metodologia innovadora en l'àrea de matemàtiques basada en les intel·ligències múltiples), vam assistir a una conferència sobre l'aplicació actual de les noves tecnologies a les aules. La primera part, a càrrec de Miquel Amor, va estar centrada en les pissarres digitals interactives (PDI) i la segona part, a càrrec de Marta Palet i Jordi Bigas, ens va mostrar la realitat dels iPads a les aules. 

Esquema de l'estructura d'una PDI
La finalitat de qualsevol tecnologia és millorar i facilitar qualsevol procés que ja s'està fent. En el cas de les escoles, la pissarra digital interactiva (PDI) és una eina que permet facilitar processos com presentacions, cerca i tractament de la informació i també creació de continguts. 

Un gran problema que apareix amb l'ús de les tecnologies és que se les tracta a partir de conceptes antics que confonen els infants. La PDI té l'origen en la pissarra tradicional, però la PDI ja no és aquella placa de pedra on s'escriu amb guix. És molt més: és una finestra al món. És una evolució de la pissarra que incorpora un projector i que està connectat a un ordinador que permet accedir a internet. No incorpora gaire en termes de navegació però sí de metodologia. 

Aquesta eina presenta un gran potencial en moltes activitats, especialment en presentacions i activitats interactives amb els alumnes. Però aquest potencial no ha de esdevenir una obligació de convertir les pissarres digitals en el centre del procés d'ensenyament-aprenentatge. Cal saber trobar el moment adequat i l'activitat adequada, com un racó, per exemple. 

L'iPad és una eina que va començar com a complement
als racons i que cada vegada guanya més protagonisme
A continuació, els mestres de l'escola Mare de Déu de la Mercè de Sant Feliu de Llobregat van presentar el seu projecte innovador com un projecte comú, un camí que emprenien mestres, alumnes i famílies, que va començar amb les PDI i els ordinadors (projecte 1x1 a Secundària) i va continuar amb els iPad. 

La introducció dels iPad apareix com una alternativa per a facilitar la interacció dels alumnes, que en el cas de les PDI resultava menys accessible (només pot haver-hi un nen a la PDI i la resta miren). 

Aquesta nova tecnologia portàtil resulta beneficiosa tant per als alumnes, perquè és entretinguda i de fàcil manipulació, com per als mestres, perquè els facilita el procés d'avaluació de manera immediata. 

S'utilitzen especialment en els racons amb petits grups. Els nens ho conceben com un joc però és molt més que un joc, perquè experimenten i aprenen. Hi ha una gran preparació prèvia tant de formació dels mestres com de preparació de les activitats i apps utilitzades en els racons (l'iPad és un molt bon complement, però no serveix per a tot).
Després de l'explicació, ens van mostrar diferents materials didàctics que havien creat els propis mestres de l'escola d'acord amb els objectius i les necessitats reals que volien cobrir. 

Aquest procés d'introducció dels iPad a les aules, com el de les PDI, és un procés progressiu. Requereix una formació i una reflexió intensiva per part dels mestres. Ha començat a aplicar-se a infantil i cicle inicial, i aviat s'incorporarà a cicle mitjà (els mestres estan en procés de formació), i allò que en un inici només servia per a fer racons ha anat guanyant cada vegada més protagonisme (com en projectes). 

REFLEXIÓ

Les PDI són eines que, com totes,
tenen avantatges i també inconvenients
Les noves tecnologies resulten una novetat fascinant. Quin món de possibilitats infinites! Però aquest entusiasme no pot nublar el raonament necessari que implica aquesta nova metodologia. 

Tota eina, material, metodologia, tècnica presenta avantatges i inconvenients. Encara no ha aparegut la fórmula perfecta (si arribés el dia que aparegués, deixaríem de buscar-ne alternatives). I això cal tenir-ho molt present i no deixar-se emportar. 

Les PDI són molt recents, i això vol dir que, malgrat tot allò bo que poden oferir-nos, encara els queda un llarg camí. I aquest camí és llarg tant per a les pròpies pissarres (els seus sistemes de navegació, la cal·libració poc exacta, el fet que només la pugui utilitzar un usuari, les ombres...) com per als mestres (cal una formació exhaustiva i un nou replantejament pedagògic en els continguts que s'hi treballen). 

Les tecnologies a les aules són una realitat innegable
Un cop conscients d'aquest llarg camí que ja hem començat, el més important és acceptar un fet innegable: les noves tecnologies formen part de les aules. És així. I com a mestres ho hem d'acceptar, perquè és la realitat que ens trobarem quan entrem al món de la docència. Això no vol dir, però, que a partir d'ara desapareixeran els fulls i els llibres i tot aprenentatge es donarà a través d'una pantalla. 

Tenim una tendència a aferrar-nos al passat, malgrat que com a alumnes que han passat gran part de la seva escolarització al segle XXI ens sentim més "moderns" que ningú. Com que som novells, tenim por a fer alguna cosa que no sabem si funcionarà i tenim una gran tendència a intentar repetir allò del passat que sabem que ha funcionat. Hem d'aprofitar-nos d'aquesta experiència personal per a trobar aquesta unió entre tradició i avantguarda i ser conscients que els quatre anys de formació a la facultat no són res més que la base d'un edifici que anirà creixent i creixent amb el temps.


AMPLIACIÓ

Com a ampliació, lector, et deixo amb diferents eines que vam treballar a GITIC quan vam experimentar, molts de nosaltres per primera vegada, amb les PDI. 
  • Smart: programa per a utilitzar les PDI. Es pot fer servir online o descarregar-lo a un ordinador per a preparar sessions des de casa. 
  • Tiching: cercador de recursos educatius
  • Alexandria: eines i recursos de PDI fetes per mestres i compartides per als mestres
  • Genmatic: un recull de recursos multimèdia organitzats per àrees i nivells

També et recomano que visitis la web de l'Escola Mare de Déu de la Mercè de Sant Feliu de Llobregat, on trobaràs materials i exemples de l'ús de les PDI i els iPad a l'aula.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada